Tre saker ledare kan lära sig av Zelenskyj
Ukrainas president Zelenskey har tagit plats på den internationella arenan som en mänsklig ledare och modern representant för Ukraina i en omänskligt svår situation. Och det är helheten i hans personliga ledarskap mitt i ett krig som står ut.
Vad kan vi lära av Zelenskey, och finns det något som går att översätta till ett vardagligt ledarskap? Här är tre av Zelenskeys ledarbeteenden som ligger i linje med senaste ledarskapsforskningen.
1. Vikten av identifikation och att representera din grupp. Har du etablerat en gemenskap med dem du vill representera och fungera som ledare för?
Chefslitteratur och även ledarskapsforskning beskriver ledarskap nästan som om det fanns ett recept som passar alla personer och alla lägen. Gör si eller gör så - så blir resultatet framgång. Det framställs som om en bra ledare kan leda vem som helst, var som helst. Det är en myt, såklart.
Framväxande forskning inom social identitetsteori visar i stället på vikten av identifikation för att kunna utöva ledarskap, att en ledaren ses som en godkänd representation av den grupp den leder. Det är ett intrikat samspel, där gruppen ger ledaren mandat, som denne kan använda väl, och så förstärks identifikation och tillit, i en utvecklingsspiral mellan ledare och gruppen. Man utvecklar en gemensam identitet och riktning, vilket ger en grund för ledaren att agera och driva utveckling.
Zelenskey har lyckats etablera sig som en symbol för ett framväxande, demokratiskt Ukraina. Han representerar människor som de vill bli representerade. Utifrån teorin kan man säga att han personifierar en “idealbild”, eller typisk person, som gruppen han leder kan känna igen sig i - och samtidigt även resten av Europa. Det är Zelenskeys representantskap som ger honom möjlighet att autentiskt kunna tala för sitt land, och kunna utöva sitt ledarskap. Att han dessutom medvetet har grön t-shirt och står på marken med sina trupper förstärker denna identifikation, denna representation - men hade inte ensamt kunna skapa den.
En ledare bedöms först efter om gruppen kan identifiera sig med och lita på personen, om man uppfattar att ledaren vill gruppen väl, om ledaren förstår gruppens behov. Därefter hur personen leder framåt. Om man ses som en bra representant för gruppen tål gruppen mycket mer radikala handlingar från sin ledare, än om en person vill ta ledarskap och göra bra saker för en grupp utan att vara förankrad och accepterad. Om en identifikation finns kan man förflytta en grupp, skifta värden, föreslå nya synsätt, ta stora kliv. Men först då.
Ett lysande exempel på detta är även Donald Trump, vars följare accepterar i stort allt han gör, eftersom de känner att han “är en av oss” och “förstår oss”, “vilka vi är”. Det här går att översätta direkt i vardagen, var du än leder. Det är viktigt att lära känna din grupp eller organisation, förankra dig i den, visa att du förstått dem och vill dem väl, att du kan representera dem väl - då ökar möjlighet att du får mandat, även att förändra.
Så, innan du som ledare påbörjar förändring eller gör radikala saker; etablera dig i gruppen, utforska er (värde)gemenskap, bygg en relationell grund där du lyfter din grupp och ger den erkänsla - så ökar chansen att du får mandat att agera.
2. Identifiera och involvera stakeholders som partners, oavsett om de är stora eller små.
Från krigets start har Zelenskyj talat till omvärlden som i ett partnerskap. Han har visat hur sammankopplade vi är. Han har lyst på vad Ukraina gör för Europa, och vad Europa kan göra för Ukraina, med ett gemensamt mål - att behålla ett demokratiskt och självständigt Europa. Han har tagit sig tid att prata med varje statschef, politiker, utvalda EU-forum och demokratiska grupperingar. Han har varit transparent, engagerande, tydlig. Ukraina bidrar med det här - skyddar Europa, står upp mot Putin, vi kommer inte ge oss frivilligt. Vi gör detta till ett högt pris. Från er behöver vi det här - vapen, stöd, sanktioner. Nu. Hur kan ni hjälpa oss?!
Har du identifierat era interna och externa intressenter? Är de engagerade som äkta partners i era (gemensamma) viktiga frågor och mål? Vet de vad du/ni vill, hur ni kommer att bidra och satsa framåt? Vet de vad du/ni önskar av dem, och behöver? Hur vill de och kan de bidra? Har ni en öppen och jämlik dialog kring detta? Vilka högre syften och värderingar grundar ni er i, vilka värden vill ni skapa?
Att arbeta i partnerskap med sina stakeholders och till och med konkurrenter, kommer bli allt viktigare om vi ska göra de systemskiften som behövs i våra viktigaste frågor.
3. Var tydlig med vad som är viktigt, både utifrån hjärta och hjärna.
Vi människor vill att våra ledare visar att de både kan driva avgörande sakfrågor och samtidigt skapa goda relationer till de människor sakfrågorna är till för. 80 procent av bedömningen vi gör av våra ledare handlar om just kombinationen av förmågan att få saker gjorda och förmågan till mänsklig värme och empati.
Zelenskyj har varit mycket rationell och tydlig - med vad som sker, med vad de önskar ska ske, i beskrivningen av risker och vad som kan bli konsekvenser för dem och oss. Samtidigt har han vårdat relationerna, uttryckt tacksamhet, uttryckt önskan och behov istället för krav och ultimatum, och lyft fram gemensamma värden.
Hur väl lyckas du och ni gemensamt skapa en tydlig rational och ett sätt att agera, och samtidigt visa omsorg om dem du leder och arbetar tillsammans med?